Lökést kaphat a hajópiac – mi várható a balatoni “hajószalon” után?

Bőven van tér az eddig is fejlődésben lévő magyarországi, azon belüli is a balatoni hajók piacán – derült ki a koronavírus-járvány miatt sokáig kérdéses, aztán végül minden előzetes várakozást felülmúló Balaton Boat Show-n, amelyen számos teljesen új modell is bemutatkozott. Jónéhány kiállító több szemszögből is mesélt arról, hol tart most a magyarországi, balatoni hajózás és mire lehet számítani. Körkép.

Bár a nyár közepén még nem volt biztos, hogy sor kerül-e a balatonkenesei Balaton Boat Show-ra, szerencsére végül megtörtént. Nem is akárhogy: közel 6 ezer ember vett részt a kiállításon. Szintén sikerként könyvelhető el, hogy az idei Balaton Boat Show-n 75 kiállító, 80 hajó “jelent meg” a vízen és a parton, azaz sikerült tartani az egy évvel korábban felállított rekordot. A Balaton Boat Show azért is különleges és kedvelt, mert a hajókat itt a vízen, a víz mellett, lényegében a természetes környezetükben nézhetik meg az érdeklődők. Akik rendelnének, azoknak ez jó időpont, mert szeptemberi megrendeléssel a következő szezonra már ott lehet a hajó a saját kikötőben. Ha a jövő év elejére halasztják a megrendelést, akkor nem biztos, hogy sikerült a szezonra behozni a megvásárolt hajót. A rendezvény adatainál persze sokkal fontosabb, hogy az érintettek, a hajósok, a kiállítók, forgalmazók, hogyan látják a magyarországi hajópiac helyzetét. A teljesség igénye nélkül, de sok kiállító nyilatkozott erről.

Mikor érik be egy látogatás?

A Bavaria hajókat forgalmazó cég ügyvezetője, Lange Péter szerint a Balaton Boat Show beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Számított arra, hogy a kiállítás jól sikerül, mert a nyáron sokan érdeklődtek és vásároltak. Két nagy hajót mutattak be, egy 42-est és egy 45-öst, “a visszajelzések is kedvezőek, az érdeklődőknek tetszettek az új modellek”, a helyszínen értékesítés is történt. Lange Péter hozzátette, az idei kiállítás sikere miatt jövőre várhatóan még nagyobb stábbal érkeznek.  Láng Róbert, a Beneteau hajókat forgalmazó Pannon Yacht vezetője pedig többek között arról beszélt, hogy maximálisan elégedettek az idei rendezvénnyel, mert nagyon sok érdeklődő volt. Szerinte a Balaton Boat Show-ra a többség komoly érdeklődő, egy részük vásárlási szándékkal érkezik, mások későbbi hajóvásárláshoz gyűjtenek információkat.

„Nagyobb érdeklődéssel találkoztunk az idei Balaton Boat Show-n, mint korábban bármikor” – mondta Káli Csaba, a francia Jeanneau hajókat forgalmazó Adex Yachting Kft. ügyvezetője. Ők már a rendezvény három napja alatt is adtak el hajót, egy Merry Fischer típusú elektromos motorost és azóta további két egységet kötöttek le, egy motorost és egy vitorlás hajót. „Optimista vagyok a jövőt illetően, de hozzá kell tennem, hogy ebben a helyzetben nagyon nehéz megjósolni bármit is” – vélekedik az előttük álló időszakról az ügyvezető. Az ősz eddigi része mindenesetre jól sikerült, már most eladtak annyi hajót, mint tavaly ősszel, a szortiment vegyes, van közöttük elektromos éppúgy, mint motoros vagy vitorlás.

Scholtz Imre, a saját gyártású hajóik mellett a szlovén Elan márkát is forgalmazó Style Yacht vezetője szerint a korábbiakhoz képest számszakilag több látogató kereste fel őket a kiállításon, de az érdeklődés intenzitása hasonló volt a korábbi években tapasztalathoz. A rendezvényen ez az érdeklődés hajóvételben ugyan nem mutatkozott meg, de „nálunk ez nem is megszokott, az eseményt 1-2 hónappal követően “érnek be” a látogatások”. “Idén azonban úgy néz ki, hogy már valamivel korábban, hiszen most is jönnek tárgyalni olyanok, akik a kiállításon találkoztak először az általunk gyártott, illetve forgalmazott hajókkal.” A belátható jövőről úgy nyilatkozott Scholtz, hogy „bár egyelőre szűkített stábbal dolgozunk, de már most is annyi a munka, hogy munkaerőhiánnyal küzdünk”. Az eladásokban a tavalyihoz hasonlóan 2-3 hajó eladására számítanak.

„Az idei Balaton Boat Show-t mindenképpen hasznosnak értékeljük azzal együtt is, hogy a korábbi évek látogatóinak mintegy 80 százaléka keresett fel bennünket, tehát némiképp csökkent az érdeklődők száma, de ezt a vírushelyzettel magyarázzuk” – mondta Láng Péter, a Vega Yacht képviselője. A kiállításon a Vega konkrét üzletet nem kötött, de „voltak a látogatók között többen is, akiknek tetszettek a hajóink és potenciális vevőként tekinthetünk rájuk”. Láng Péter bizakodó a jövőt illetően, hiszen „a Balaton előtérbe kerülése azzal is járhat, hogy több hajótulajdonos számára is fontos lesz, a hajóján minden rendben legyen, azaz várhatóan többet költenek a már meglévő hajókra, illetve többen talán cserére is elhatározzák magukat, és új vásárlók belépésére is számítunk”.

„Harmadszor vettünk részt a Balaton Boat Show-n és messze ebben az évben volt a legnagyobb érdeklődés a standunk iránt” – mondta Jordáki Gábor, az Antilla Yachts Magyarország Kft. ügyvezetője. Ők regisztrálták a megkereséseiket, így pontosan tudják, hogy ezek száma 30 százalékkal emelkedett a tavalyi rendezvényhez képest. A kiállítás óta eltelt szűk időszakban már több hajó eladásáról is tárgyaltak, sőt, adtak is el hajót, ezt az ügyvezető egyértelműen a rendezvény hozadékaként értékeli. „Azt kell mondanom, hogy korábban alábecsültük a jövőbeni kilátásainkat, a Balaton Boat Show tapasztalati nyomán biztosak vagyunk benne, hogy legalább a tavalyi érdeklődésre kell számítanunk az ősszel és jövőre, de nem lennénk meglepve, ha annál is többen keresnének meg bennünket.

Elektromos boom: korábban egyfélét, most már kétfélét lehet választani

“Nagyon sokan voltak, mi rekordszámú látogatót becsültünk az idei kiállításon. Ez köszönhető nyilván a gyönyörű időnek, valamint annak, hogy eleve sokan voltak a Balatonon és nem utaztak külföldre” – mondta a Wia elektromos hajókat gyártó és forgalmazó Akwia Kft. alapítója, Viszkei András. “A mostani kiállításon ráadásul nagyon sok valós érdeklődő, azaz komoly vevő fordult meg. Ez nem meglepő, már évek óta egyre nagyobb az érdeklődés a hajók iránt részben a Balaton felértékelődése miatt, valamint sokan szeretnének közelebb kerülni a természethez, a vízhez. Ráadásul ezt a trendet csak felerősítette a járvány, még többen vágynak a szabadba” – fogalmazott Viszkei András. Úgy látja, hogy az elektromos hajók megjelenése és egyre szélesebb választéka miatt sokkal nagyobb a potenciális vevők tábora. Korábban a Balatonra csak a vitorlás jött szóba, ami nem mindenkinek megfelelő, az elektromos hajók viszont már igen. “Tehát kétféléből választhatnak” – tette hozzá. A szakember arra számít, hogy a következő időszakban tovább növekszik az elektromos hajók piaca, még többen fognak vásárolni. A gátat tulajdonképpen a kikötőhelyek hiánya jelenti, de ez nem csak Magyarországon és a Balatonon igaz, hanem Európa-szerte kevés a kikötőhely. Ha lesznek fejlesztések és bővül a kikötőhely-kínálat akkor az még nagyobb lendületet adhat a magyar hajó-, azon belül is az elektromoshajó-piacnak.

“Összességében elégedettek vagyunk a kiállítással, mely üzleti szempontból is kedvezően alakult, akkor voltak a komolyabb érdeklődők és megrendelés is érkezett” – értékelte a kiállítást Lőrincze Tamás, a főként elektromos hajókat forgalmazó Power and Sail Kft. első embere. A szakember a hajópiac alakulásáról azt mondta, hogy az elmúlt években az elektromos hajók szegmense növekedni látszik, egyre többen érdeklődnek irántuk. A cégvezető reményei szerint ez a jövőben is így marad. “Jóslatokba nem bocsátkoznék a mostani bizonytalan környezetben” – tette hozzá jövőt illetően a Power and Sail vezetője.

Rendhagyó hajószalon

Rápolthy Edit, a Balaton Boat Show igazgatója szerint a kiállítók, látogatók visszajelzései alapján a Balaton Boat Show sikere annak is köszönhető, hogy egy rendhagyó esemény, különlegessége, hogy sok hajót a vízen lehet megnézni. Egyre népszerűbb a hajózás, a kiállítók elmondásai alapján a kereslet is megvan, szeretnének az emberek hajókat vásárolni. A kereskedők bizakodóak és elszántak, hogy minden üzleti lehetőséget megragadjanak, a siker vagy legalább a szinten maradás érdekében pedig elengedhetetlen a profizmus és a felpörgetett értékesítés.

“Nagyon örülünk, hogy olyan rendezvényt tudtunk szervezni, ami az őszi értékesítési időszakra jó lökést adhat a hazai hajós piacnak és a hajóeladásoknak, és ha most a forgalmazók és gyártók el is tudnak adni hajókat, akkor jó eséllyel bebiztosíthatják a következő szezonjukat is.”

Mi várható?

A jövő bizonytalan és egyelőre – legalábbis október elején – megjósolhatatlan, hogyan alakul a járvány, mikor kerülhet újra a megfelelő mederbe a gazdaság. Egyelőre az is kérdés, hogy mikor és hol lesznek újabb “hajóexpók”. Az európai piaci eseményekből az látszik, hogy a szervezők igyekeznek minden lehetőséget megteremteni a megfelelően szigorú intézkedések közepette, hogy a rendezvények szervezése során segítsék a piac működését: rendhagyó módokon ugyan, de megrendezik az őszi eseményeket, az elmaradt hajó kiállítások helyett Franciaországban sok hajógyár például privát teszteseményt hirdet, Németországban szeptember végén rendezték meg az első hajókiállítást a tavaszi koronavírus okozta leállás óta. Az Interboot, ami a düsseldorfi után a másik legjelentősebb német kiállítás a vártnál szintén nagyobb sikerrel zárult, számolnak be róla a szervezők és a kiállítók egyaránt. szinte változatlan érdeklődés és eladás jellemezte az eseményt.  A napokban zajlik – október 1. és 6. között – a Genovai hajókiállítást, mely az elmaradt Cannes Yachting Festival után a második legjelentősebb európai vízparti seregszemle, és persze nem utolsó sorban előjelentkezési kedvezménnyekkel és rugalmas hozzáállással a Budapest Boat Show is készül a 2021. február 25. és 28. közötti eseményre.

A hajózásban érintett cégek többnyire úgy állnak a helyzethez, hogy a jelen lehetőségeit és adottságait próbálják kihasználni, részt vesznek a megrendezésre kerülő eseményeken és mihamarabb konkrét eladásokra próbálják váltani a kiállításon megnyilvánult érdeklődést, bebiztosítva magukat egy esetleges későbbi ”megtorpanásra” is.

További híreink